האם כדאי לגדל צמחים בבית? בוודאי. זו בכלל לא שאלה. האם אפשר לגדל צמחים בבית? הניסיון של אחרים מראה שכן. אבל האם אתם יכולים לגדל צמחים בבית? כן, אחרי שתקראו את המדריך הזה. מדריך לא שגרתי לגנן הממש ממש מתחיל לגידול צמחים בבית.

העולם משתנה, לפני כמה אלפי שנים האדם חי ממש בתוך הטבע, עד כדי כך שהטבע היה הבעיה והפתרון גם יחד, בין אם בכך שהטבע סיפק את כל צרכי האדם בצורה ישירה ובין אם הוא היה מרבית האיומים הקיומיים על האדם.

מאז, אנחנו והטבע הולכים ומתרחקים.

נכנסנו לבתים וסגרנו את הדלתות והחלונות והשארנו את הטבע בחוץ, אחר כך נכנסנו לערים והשארנו את הטבע רחוק מאיתנו או באזורים מוגדרים, ולבסוף עלינו עם הבניינים לגובה, משאירים את הטבע הרחק מתחתינו.

אז מה הפיתרון? להחזיר את הטבע בחזרה הבייתה.

כל אחד צריך לגדל צמחים בבית

לגידול עציצים בבית יש יתרונות רבים לא רק אם אתם גרים בקומה 39 במגדל בפרברי פתח תקווה (אנחנו לא סגורים אם לפתח תקווה יש פרברים, אבל תזרמו איתנו) או אם אתם גרים במושב בגליל עם חצר בגודל של חצי מגרש כדורגל.

כך או כך לגידול עציצים וצמחים בתוך הבית יש יתרונות, וכמובן שההשפעה גדולה יותר אם אתם במגדל בקומה 39.

לא ניכנס לכל ההיבטים החינוכיים, הבריאותיים, המנטליים והרוחניים של גידול צמחים בבית, כבר כתבנו על זה במאמרים קודמים ומחקרים בנושא כבר הוכיחו את הטענה. אנחנו נסתפק בלסכם לכם – כל אחד צריך לגדל צמחים בבית.

כל אחד יכול לגדל צמחים בבית

באמת, זה רק עניין של התאמה, אין כמעט תירוץ שתוכלו לספר לנו שישכנע אותנו שאתם לא יכולים לגדל צמחים בבית, גם אם אתם נמצאים בבית רק פעם בשבוע ואז אין לכם זמן ובנוסף יש בבית חתול.

(רגע, אם אתם בבית פעם בשבוע, מי מטפל בחתול? לא משנה… אנחנו פה בשביל הצמחים). 

בשביל להגיע להתאמה הזאת כמובן צריך לבדוק מה הצמח המתאים לכם לגדל.

בדרך כלל בשלב הזה של המדריכים מגיעה סקירה של צמחים שונים ומה צריך כדי לגדל אותם, ולפי זה אתם אמורים לבחור.

לא הפעם, במדריך הזה אנחנו לא הולכים כמעט לדבר על הצמחים עצמם אלא עליכם, ומתוך השאלות האלה, כבר תוכלו להבין לבד (או עם הכוונה מינימלית מהצוות של פלורה בלום) איזה צמחים לגידול בבית מתאימים לכם.

שאלה ראשונה – מה המטרה?

חציתם את השלב הראשון והשתכנעתם שצריך לגדל צמחים בבית, עכשיו השאלה היא מה המטרה, או יותר נכון, מה המטרה שאתם רוצים להשיג.

למשל – אם המטרה היא אסתטיקה, אז אתם צריכים פרחים מסוג אחד, שיכולים למלא את המטרה הזו, אם המטרה היא “להפיח חיים בבית ולהכניס קצת ירוק” אז יתאימו צמחים מסוג אחר.

יכול להיות שהמטרה שלכם בכלל היא התהליך, או אולי תהליך חינוכי עם ילדים ואתם מעוניינים לראות התפתחות וצמיחה, ואולי המטרה היא פונקציונלית לחלוטין ואתם רוצים משהו להכין ממנו תה.

לפעמים הכישלון בגידול צמחים בבית נובע מכך שלכם לא ברורה המטרה, ולכן גם הצמח שבחרתם לא מתאים.

מחפשים תחביב? עבודה מינימלית? או “חיית מחמד”?

יש אנשים שרוצים לגדל צמחים בבית ולהשקיע בכך את המינימום. מים אחת לכמה ימים וזהו, ואם שכחנו לתת מים שבוע או שבועיים? לא קרה אסון. סקולנטים וקקטוסים יכולים מאד להתאים לסוג כזה.

אחרים מחפשים ממש תחביב. משהו שאפשר ללמוד עליו, להתמקצע בו, לדון עליו עם קבוצות עניין, להיכנס לפורומים באינטרנט וליהנות מפירות ההצלחה. במקרה כזה – קנו סחלב.

ויש כאלה שמחפשים “חיית מחמד”. כלומר צמחי בית שהם יוכלו כל הזמן לטפל בהם ולהרעיף עליהם אהבה. תתפלאו, אבל בשביל הטיפוס הזה דרושים הצמחים העמידים ביותר.

מה רמת המחויבות? מה רמת האחריות?

רוב האנשים יכולים להעיד על עצמם כמה מחויבים הם מתכוונים להיות וכמה אחראים הם בדרך כלל. אל תדאגו, זה לא מבחן קבלה ולא ראיון עבודה, זו בסך הכל שיחה שלכם עם עצמכם.

אם אתם יודעים שרמת המחויבות או האחריות שלכם לא גבוהה במיוחד, פשוט דעו לבקש צמח לגידול בבית שלא מצריך תחזוקה רבה ולא מת בקלות. יש כאלו לא מעט.

איפה הצמח הולך להיות ממוקם?

זה פרט קטן וחשוב. ישנם צמחים שצריכים הרבה אור וכאלה שלא ישרדו בשמש ישירה, ישנם צמחים שאוהבים מקום קריר ויבש וכאלה שהמזגן עושה להם נזק.

אם אתם מחפשים צמחים לגידול בתוך הבית, תחליטו גם איפה, תבינו מה המאפיינים של המקום שבחרתם, וספרו לנו, האנשים של פלורה בלום כבר ידעו להמליץ לכם על הצמח הנכון.

מי עוד הולך להגיע לצמח הזה?

חתולים? ילדים? בני זוג? ציפורים?

זה עלול לשנות, כשמחליטים לגדל צמח בבית, כל בני הבית והמבקרים, לא משנה על כמה רגליים הם הולכים, צריכים לחיות בשלום עם הדייר החדש, אחרת אין לו סיכוי.

אל תבואו נעולים

האם כל צמח מתאים לגידול בבית? לא. האם כל צמח דורש את אותם תנאים? גם לא.

צמחים מגיעים בצורות שונות יש להם דרישות שונות, יש להם כלים לצמחים בגודל שונה והם מתאימים לאנשים שונים.

אם אתם לא מנוסים בגידול צמחים בבית, אל תבואו נעולים, אל תחליטו על צמח מסוים או כלום. תתחילו ממה שיכול להתאים לכם לאור כל הפרמטרים שהצגנו למעלה, ובהמשך תתקדמו לצמחים הדורשים מכם יותר, רק אם מתאים לכם.

לסיכום

כל אחד צריך לגדל צמחים בבית, וכל אחד יכול לגדל צמחים בבית. האפשרויות לגידול צמחים בבית הן רחבות, ואנחנו מציעים לך, במקום לעבור על כל סוגי הצמחים הקיימים ולנסות להבין מה מתאים לך, פשוט לשאול את עצמך כמה שאלות, ולאור התשובות להסביר לנו בחנות מה אתה מחפש.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

/* */
פתיחת וואטסאפ
1
עזרה?
היי,
אנחנו כאן לעזור שלחו הודעה.