הסחלבים נתפסים פעמים רבות כ”מפונקים”. צמחים הדורשים טיפול מורכב שבלעדיו לא יצליחו לשרוד. אך כשמטפלים נכון בסחלב, התמורה שמקבלים, בדמות פרח מרהיב שאין שני לו – היא משתלמת ביותר.

הכירו את משפחת המלוכה של עולם הפרחים – הסחלבים

הסחלבים היא משפחת פרחים עצומה עם יותר מ 600 סוגים ו 3000 מינים שונים! המגוון הרחב של הפרחים במשפחה, הייחודיות של כל פרח, הפריחה המרהיבה והמראה המלכותי של הסחלב שיוו לו מעמד כמעט מיסטי המצית את דמיונם לא רק של גננים וחובבי פרחים אלא גם של אומנים רבים לאורך שנים ארוכות.

למרות שהסחלב נפוץ במיוחד באזורים טרופיים, ניתן למצוא סחלבים בטבע ברוב אזורי העולם, וגם התחביב של גידול סחלבים ביתי הולך ונהיה נפוץ יותר ויותר.

בארץ ניתן למצוא מעל ל-30 מינים של סחלבי בר, ומינים רבים נוספים של סחלבי נוי.

לסחלב מספר תכונות ייחודיות המאפשרות לו להסתגל היטב לסביבתו, החל מדרכים מגוונות ומיוחדות למשיכת חרקים ע”י שימוש בצורות וצבעים מרהיבים, ועד יחסי גומלין עם פטרייה מיקרוסקופית החיה על שורשי הסחלב ומספקת לו חומרי הזנה.

הטיפול בסחלב שונה מעט מהטיפול בצמחי נוי אחרים ויש ללמוד איך לטפל בסחלב בצורה נכונה כדי ליהנות מסחלב בריא, מרהיב ופורח לאורך תקופות ארוכות בשנה.

איך לטפל בסחלב בקלות

לטיפול בסחלב יצא שם של טיפול מורכב ועדין, שכל סטייה קטנה ממנו תגרום להרס הסחלב או לפחות למניעת הפריחה.

ובכן… זה טיפה מוגזם.

ישנם אמנם כמה כללים שצריך לשמור עליהם, ואכן הסחלב מעט פחות סובלני מפרחי נוי אחרים אך בסופו של יום, די פשוט ללמוד איך לטפל בסחלבים, ואם שומרים על כמה כללים פשוטים ותנאי סביבה בסיסיים לסחלב הטיפול בו כלל אינו מורכב.

אנחנו מתמקדים בטיפול בכמה פרמטרים מרכזיים כמו מיקום, השקיה ותנאים סביבתיים וברגע שתשמרו עליהם כמעט ולא נשאר מה לעשות.

במאמר הזה תמצאו מדריך לטיפול בסחלב עם כל המידע הדרוש כדי לגדל סחלבים בביתכם, כן, גם התשובה לשאלה הנצחית – איך משקים סחלבים?

למה צריך לטפל בסחלב באופן שונה?

לפעמים אנשים מקבלים במתנה סחלבים מרהיבים והתגובה האוטומטית שלהם היא… “אוי לא”?

זה קורה כי אצל אנשים שמעולם לא גידלו סחלבים (או שמעולם לא הצליחו לגדל סחלבים…) הסחלב נתפס כנטל, והם לא מבינים למה דרוש לסחלב טיפול שונה מכל שאר העציצים.

ובכן, הסיבות הן מגוונות, ישנו בית הגידול הטבעי של הסחלב, או המנגנונים הייחודיים של הצמח ועוד.

אך בשורה בתחתונה, גם אם נדרש לסחלב טיפול מעט שונה, הוא לא מורכב או תובעני במיוחד.

לוקיישן לוקיישן לוקיישן – איפה הכי מתאים למקם סחלב?

על הסחלב להיות ממוקם באזור שטוף אור, אך עם זאת, לא במקום בעל שמש ישירה. לכן המקום הטוב ביותר יהיה ליד החלון או בקרבת החלון, בחדר מואר, אל לא בצמוד לחלון או על אדן החלון כדי להימנע מקרינת שמש ישירה.

טיפ נוסף הנוגע למיקום הסחלב בחדר הוא – להרחיק ממזגנים. נכון, בתור בני אדם אף אחד מאיתנו לא רוצה להתרחק יותר מידי מהמזגן, במיוחד בקיץ הישראלי הלוהט והלח. אך עבור הסחלב הרוח הישירה גורמת לייבוש מואץ של הצמח, ובמיוחד בימות הקיץ בהם המזגן עובד יותר שעות מכולנו, אם הסחלב יהיה חשוף לרוח הנושבת מן המזגן הוא יתייבש במהרה.

איך משקים סחלבים? בואו ניכנס לפרופורציות…

השקיית הסחלב היא אולי הנושא הטעון ביותר במיתוס על הקושי שבגידול סחלבים וזו אכן הפעולה שמתבצעת באופן השונה ביותר לעומת צמחים אחרים.

ועם זאת – התדירות הנדרשת להשקיית סחלב היא אחת ל 7-10 ימים, כך שלמעשה אנחנו נדרשים לפעולת ההשקיה רק 3-4 פעמים בחודש.

לא נורא נכון?

אז איך משקים את הסחלב?

במקרים רבים הסחלב יושב בתוך עציץ מפונפן. סליחה, עציץ דקורטיבי, ובתוכו ישנו עציץ פלסטיק פשוט.

יש לו תפקיד, לעציץ הפלסטיק הפשוט – אנחנו צריכים אותו עבור ההשקיה:

מוציאים את הסחלב יחד עם עציץ הפלסטיק הפשוט, ותחת מים זורמים בזרם חלש דואגים “לשטוף” את כל האדמה בעציץ.

הימנעו מלהרטיב את הפרחים עצמם.

לאחר ששטפנו את האדמה היטב וכל האדמה בעציץ רטובה, יש לתת למים לטפטף ולהתנקז לכיור עד שהם כבר לא זורמים מהעציץ (ודאו שלעציץ אכן יש פתחי ניקוז). רק אז נחזיר את הסחלב למקום.

הימנעו מעודף מים בכל צורה – השקיה בתדירות גבוהה מידי, השקיה ישירה בתוך העציץ הדקורטיבי או החזרה של עציץ הפלסטיק לפני שהמים סיימו לזרום תגרום לעודף מים לסחלב. ובהשקיית סחלבים יותר מידי זה לא טוב!. עודף מים יכול להרוג את הסחלב. לאנשים רבים יש “דם סחלבים” על הידיים רק בגלל שהם רצו “לפנק” את הסחלב שלהם ביותר מים. זה לא עובד ככה בטיפול בסחלבים.

דרך השקיה נחמדה שאפשר להשתמש בה בקיץ היא הנחת 3-4 קוביות קרח ישירות על אדמת העציץ. אך אל תהפכו את השיטה הזו לצורת ההשקיה המרכזית שלכם. השתמשו במים זורמים.

תנאי הגידול של סחלב

הסעיף הזה הוא קצת מבלבל, מפני שבין המינים השונים של הסחלבים ייתכנו שינויים קלים בתנאי הגידול, אך התנאים המובאים כאן במדריך לטיפול בסחלב יהיו נכונים ברוב המכריע של המקרים ואם שמתם ידכם על סחלב נדיר שדורש תנאים מיוחדים אתם כנראה תקבלו הוראות מפורטות עם הסחלב עצמו.

בנוסף, חלק מהתנאים המפורטים פה הם תוצאה של מזג האויר וחימום או קירור הבית ולא סביר שדווקא הסחלב ישפיע עליהם. בכל מקרה, התנאים הם די רחבים כך שחשוב שתכירו אותם, אבל לא תהיה לכם בעיה לעמוד בהם בלי לעשות שום דבר…

טמפרטורה – הסחלב אוהב חום מתון, טמפרטורה של 18-24 מעלות היא הטווח האופטימלי. זו ממילא הטמפרטורה השוררת בבית רוב היום ורוב השנה.

לחות – כיאה למוצאו הטרופי, הסחלב אוהב לחות גבוהה. בבתים בהם החימום והקירור מתבצעים על ידי מזגן, הלחות בחדר יורדת באופן משמעותי. ברוב המקרים זה בסדר, והסחלב יזכה לרמות הלחות הגבוהות בלילה כאשר המזגן מכובה. ניתן גם לקנות כשירים מיוחדים המעלים את רמת הלחות בחדר. בניגוד להשקיה, במקרה של לחות אין יותר מידי לסחלב, ו 70% לחות, תנאים שאנחנו מכנים בנימוס “סאונה” ובורחים למזגן הקרוב הם תנאים אופטימליים לסחלבים. כמו שאמרנו קודם, סביר להניח שהלחות הטבעית בביתכם מספיקה עבור הסחלב.

אוורור – כאן דווקא צריך להפחית. לא מול רוח חזקה, לא מתחת למזגן או מול המאוורר. רוח על פני הסחלב עלולה לייבש אותו.

טיפים נוספים לטיפול בסחלב

עד כאן, תחזוקה שוטפת לצמח.

בתום תקופת הפריחה – לא לזרוק את הסחלב! יש לגזור את הגבעולים (להשאיר כ-5 ס”מ), ולהמשיך לטפל בו כרגיל, להשקות ולדשן את האדמה. לאחר כמה חודשים יופיעו ניצנים ופריחה חדשה!

לסיכום – ההשקעה משתלמת

למרות המיתוס, טיפול בסחלבים איננה עבודה קשה, ושמירה על הכללים הבסיסיים המובאים פה תאפשר לפאר היצירה של הטבע לשגשג אצלכם בבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

/* */
פתיחת וואטסאפ
1
עזרה?
היי,
אנחנו כאן לעזור שלחו הודעה.